8 checks voor een goede website

website makeover miss assist

Jouw website is veel meer dan een digitaal foldertje. Sta je daar wel eens bij stil? Jouw klanten zoeken ook online naar jou en je bedrijf. Dat doen ze veel vaker dan je denkt! Ze Googelen je, op zoek naar informatie, naar een impressie, of simpelweg naar je contactgegevens.

Maar word je wel gevonden? En krijgen jouw potentiële klanten wel de juiste indruk als ze je website en social media bezoeken? Of past jouw online identiteit eigenlijk niet zo goed bij jou en je bedrijf? Laat je zelfs kansen, klanten en omzet liggen omdat jouw website niet de juiste snaar raakt?
Een goede website is niet alleen maar mooi. Een goede ‘look and feel’ is natuurlijk erg belangrijk, maar een goede vindbaarheid, een heldere boodschap en een duidelijke navigatie is misschien nog wel belangrijker. Je wilt je klanten verleiden en bedienen, niet afschrikken.

Is jouw website toe aan een online opfrisser? Ik heb de 8 belangrijkste checks voor je op een rijtje gezet.

Check 1: Vindbaarheid
Jouw website kan er op en top uit zien, super functioneel zijn en alle informatie bieden waar je klant naar zoekt. Maar als niemand je website kan vinden, heeft het geen toegevoegde waarde. Wordt jouw website in de eerste zoekresultaten weergegeven als jouw klant zoekt op belangrijke trefwoorden? Of vinden zij vooral de websites van jouw concurrenten? Door de inhoud van je website zoekmachine vriendelijk te maken, verbeter je jouw online vindbaarheid.

Check 2: Responsive
Is jouw website responsive? Re-ehh-wat? Werkt jouw website op verschillende apparaten? Is het design en de navigatie van jouw website geschikt voor zowel een pc als een tablet, of belangrijker nog, een smartphone? Meer dan de helft van het verkeer op websites is afkomstig van een mobiele telefoon. Dan is het wel zo fijn dat jouw site er goed uitziet en soepel werkt op een mobile device. Sterker nog, het is gewoon onmisbaar!

Check 3: De goudvischeck
Wist je dat uit onderzoek van Microsoft is gebleken dat mensen online een kortere aandachtsspanne hebben dan een goudvis? Als bezoekers van jouw website niet binnen 8 seconden vinden wat ze zoeken, zijn ze weg. Het is dus belangrijk dat ze in een oogopslag bevestiging vinden en vertrouwen krijgen in jou en jouw dienstverlening.

Check 4: Beleving
You never get a second chance to make a first impression. Ja, ik weet het, het klinkt wat uitgekauwd maar het is zo waar! De look and feel van je website bepaalt de eerste online indruk. Je website moet dan ook een digitale weerspiegeling zijn van jouw bedrijf. Een rommelige homepage met lappen tekst en schreeuwerige banners geven jouw klant niet de juiste beleving. Een dertien-in-een-dozijn website ook niet. Een uniek, herkenbaar en helder ontwerp, relevante informatie en goede beelden raken wel de juiste snaar.

Check 5: Hook
De wat? De hook. Je wilt dat jouw bezoekers zich verbonden voelen met jouw bedrijf. Je wilt ze het gevoel geven dat je precies begrijpt wat hen bezighoudt. Dat je weet waarnaar zij op zoek zijn en dat je hen meerwaarde kunt bieden. En dat natuurlijk op een originele en aantrekkelijke manier. Die betrokkenheid kun je bijvoorbeeld bereiken door je social media slim in te zetten, of regelmatig interessante content te delen in een blog. Sla je klanten aan je haak!

Check 6: Drempel
Je website is goed vindbaar. Het ziet er gelikt uit, ook op een smartphone. Je boodschap is helder en je hebt de aandacht van je klant te pakken. De volgende stap is dat zij contact met je gaan zoeken. Maar als ze tig keer moeten klikken voordat ze je contactgegevens vinden, kun je dat wel vergeten. Zorg voor een lage drempel. Maak het makkelijk voor je klanten om je te benaderen. Een simpel contactformulier, een chatfunctie of een bel-me-terug service verlaagt de drempel al enorm.

Check 7: Opbrengst
Jouw website is meer dan een online foldertje. Een goede website levert jou en je bedrijf iets op. Dat kan heel direct zijn, omdat je via je website producten of diensten verkoopt. Maar ook indirect kan je website jou veel opleveren. Bekendheid en leads bijvoorbeeld. Maar met een duidelijke en informatieve website bespaar je ook op je helpdesk of je marketingkosten. Laat je website voor je werken!

Check 8: Up-to-date
Je kent het wel. Je bezoekt een website en het laatste nieuws is al jaren oud. Dat geeft jou als bezoeker het gevoel dat het bedrijf stil staat. Zonde! Want waarom is je website niet up-to-date? Juist ja! Je bent te druk om het goed bij te houden. Of je moet voor iedere update het web bureau bellen omdat je zelf niets kan aanpassen op je website. Dat kost je telkens weer honderden euro’s. Jammer en totaal onnodig. Dat kan ook anders!

 

Als ondernemer wil je je vooral bezighouden met jouw business. Je ziet je website misschien als bijzaak. Je online presence krijgt daardoor niet de aandacht die het verdient. Je realiseert je niet dat jouw website een online visitekaartje kan zijn waar je apetrots op bent. Dat het jou aandacht, leads en dus business kan opleveren, zonder dat je er wat voor hoeft te doen.

Ja…je leest het goed. Je hoeft er niets voor te doen. Dat doe ik namelijk voor je. Met heel veel plezier zelfs! Ben jij benieuwd wat ik voor jouw online identiteit kan betekenen? Wil jij weten wat een Miss Assist Makeover van jouw website jouw bedrijf kan opleveren? Ik wel! Als Miss Assist is het mijn missie om jou te helpen. Dus bel of mail me eens, laat een reactie achter op mijn website of stuur me een berichtje via mijn social media. Zie je? Geen drempel … Gewoon doen! Dan kom ik gratis en helemaal vrijblijvend bij je langs. Ik laat je zien waar en hoe er voor jou letterlijk meer winst te behalen valt. En als je wilt, help ik je graag met een nieuwe en frisse facelift voor jouw website. Afgestemd op jouw wensen en jouw budget.

Dus…ben jij toe aan een online Miss Assist makeover? Let me know!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *